Apostelgroeve

Apostelgroeve:

apostelgroeve_ingang.jpg

De Apostelgroeve is een mooie groeve in het Jekerdal nabij Maastricht.

Deze groeve heeft een bewogen geschiedenis die gepubliceerd is in SOK mededelingen nr 32 van december 1999.
Samenvattend is de ontginning van deze groeve begonnen in 1770 en gestaakt in 1776. De groeve leverde de eigenaren namelijk niet de verwachte winst.

In de Tweede Wereldoorlog heeft ze dienst gedaan als schuilgelegenheid. Na de oorlog is ze jaren in gebruik geweest als champignonkwekerij. Zeer tot de verbeelding, spreekt de illegale jeneverstokerij die hier in het verleden geweest is. Hiervan zijn ook nog vele restanten terug te vinden.

In 1979 is deze groeve door de SOK in beheer genomen van de eigenaar. In 1981 is een stevige poort in de ingang geplaatst

De ingang is in 1999-2000 gerestaureerd met subsidie van provincie Limburg in samenwerking met Stichting IKL. De muren bij de ingang zijn toen helemaal met nieuwe stenen gerestaureerd en de boomwortels, die de muur en het gewelf wegdrukten, zijn verwijderd.

In 2016 is de toegangstunnel verstevigd, nadat door vorstinwerking het dak instabiel was geworden. Hierdoor is de groeve weer veilig voor bezoek en vleermuistellingen.