Vuursteenmijnen Rijckholt

De vuursteenmijn is weer open voor bezoeker. Ieder jaar van 1 april tot en met 31 september kunnen bezoekers dit prehistorische monument bezoeken met een gids.

Er zijn drie mogelijkheden voor een bezoek:

1: Reguliere woensdagavond excursies. In 2017 op 19 april, 3 mei, 17 mei, 7 juni, 21 juni, 5, 12, 19 en 26 juli, 2, 9, 16, 23 en 30 augustus, 6 september en 20 september. Deze zijn te boeken via het VVV-Zuid Limburg

2: Educatieve excursies voor bovenbouw lagere school. Voor boekingen, zie hieronder

3: Speciale excursies voor familieuitjes, bedrijfsuitjes, onderzoeksgroepen, etc. Voor boekingen, zie hieronder

De excursies beginnen vanaf de grote parkeerplaats bij Cafe Riekelt in Rijckholt, Rijksweg 186, 6247 AN Rijckholt. Hier is voldoende parkeergelegenheid.

De excursie bestaat uit een 2 tot 2.5 uur durende wandeling waarvoor goede wandelschoenen en wandelkleding nodig zijn. Voor het bezoek aan de vuursteenmijn zijn geen speciale zaken nodig. Er is voldoende verlichting, er wordt niet geklommen of gekropen. In de foto hiernaast is de ingang te zien van de bezoekersgang vanwaaruit de prehistorische mijngangetjes bekeken worden.

Deelnemers aan de excursie dienen goed ter been te zijn, de excursie is niet geschikt voor minder valide deelnemers. Kinderen zijn zeer welkom. De mijn heeft een constante temperatuur van 11 graden, warme kleding, ook in de zomer is dus noodzakelijk. Honden zijn alleen aangelijnd toelaatbaar.

boekingen voor educatieve of speciale excursies via vuursteenmijn@vanschaikstichting.nl of telefonisch via 043-3672584
Een van de enige mogelijkheden in Nederland om zo heel kort bij de prehistorische mens te komen.

Meer informatie:

www.vuursteenmijnen.nl

Samenwerkingspartijen bij de vuursteenmijn:

- Stichting Ir. D.C. van Schaik
- Studiegroep Onderaardse Kalksteengroeven (SOK)
- Staatsbosbeheer
- Eetcafe Riekelt
- Natuurhistorisch Genootschap Limburg
- Nederlandse Geologische Vereniging afdeling Limburg
- Archeologische Vereniging Limburg

Adres (Niet voor boekingen): Stichting Ir. D.C. van Schaïk, Postbus 2235, 6201 HA Maastricht, e-mail: info@vanschaikstichting.nl, Website: www.vanschaikstichting.nl